2012-08-30 Resa till Vinga

Från SAAB-veteranförening Trollhättan
Hoppa till navigering Hoppa till sök

Torsdagen den 30 augusti var det dags för Saabveteranernas årliga båtresa, även i år rönte resan stort intresse, och var sedan länge fullbokad. Ett glatt gäng äntrade tidigt på morgonen bussen som skulle ta oss till Göteborgs skärgård och Vinga.

Under bussfärden till Hönö, där båtresan skulle starta, gavs information om Vingas 4000 åriga historia och om nationalskalden Evert Taubes uppväxt, som de första 14 åren var på Vinga. Väl framme på Hönö mötte Eva Trana (fru till förre rallyföraren Tom Trana) upp och hjälpte till att servera ”busskaffe”. Vår chaufför Lars Billengren hade ordnat två överraskningar varav detta var den första.

Efter kaffet delades vi upp på fem mindre båtar som tog oss ut till Vinga. På vägen dit fick vi se många sälar och på ett skär var det runt 50 st. När vi steg i land i hamnen på Vinga mötte två guider upp som delade upp oss i två grupper. På ön bodde från 1646 en båkvaktare och några år senare började Brännölotsarna ha Vinga som sitt passningsställe. År 1841 byggdes den första fyren och 1854 byggdes en tvillingfyr för att undvika förväxling med andra fyrar. Den nuvarande fyren togs i bruk 1890 och lystes upp av en fotogenlampa fram till 1949 då den elektrifierades. 1974 automatiserades fyren och 1997 stängde Sjöfartsverket lotsutkiken.

Vid foten av fyren delades gruppen igen eftersom max 12 personer fick vara uppe i fyren samtidigt. Ena grupphalvan besökte båken som är en fyrsidig pyramid 11X11 m och 24 m hög. Här inne fanns en utställning från förr. Båken används relativt flitigt för bröllop. Fyrtornet är 29 m högt och har en fantastisk utsikt, härifrån ser man alltid minst 10 fartyg. Huset där Evert Taube bodde är nu ett museum som innehåller föremål från sjöfarten och från Taubes tid. En del av huset kan också korttid hyras och när vi var där hyrdes det av författarinnan Viveca Lärn.

Efter besöket på ön bordade vi åter båtarna för att ta oss tillbaka till Hönö för lunch. Väderutsikterna för denna dag var inte de bästa, det skulle regna. Vi hade dock tur, trots hotfulla moln började det inte regna förrän när vi gick in på restaurang Tullhuset för att inta lunchen.

När vi var mätta åkte vi med bussen till Volvos museum. Här kom den andra överraskningen, Carl-Magnus Skogh med brodern Rolf som tävlade i rally med Saab på 50- och början av 60-talen, mötte oss vid museets entré. Vi hälsades välkommen av museets chef som gav oss Volvos historik. Efter detta vandrade vi på egen hand runt i detta fina museum, som visar personbilar, lastbilar, bussar, båtmotorer, flygmotorer och anläggningsmaskiner.

Besöket avslutades med kaffe och fralla innan vi äntrade bussen för hemfärd till Trollhättan.